Zniknęły Ci pieniądze z konta? Co robić? Podpowiadamy

To bardzo stresująca sytuacja, która w dobie tak rozwiniętej cyberprzestępczości może spotkać dosłownie każdego. Logujesz się do swojego systemu bankowości elektronicznej, aby sprawdzić, czy masz pieniądze na jakiś zakup. Mina szybko Ci rzednie, bo okazuje się, że konto jest puste lub brakuje na nim pokaźnej sumy. Zanim wpadniesz w panikę przeczytaj nasz poradnik. Podpowiadamy, co należy zrobić, jeśli znikną pieniądze z konta.

Najpierw – ustal pewne fakty

Pieniądze mogą zniknąć z konta z różnych powodów. Pierwsze podejrzenie zawsze pada na skradzioną kartę bankomatową. Sprawdź więc, czy na pewno masz ją w swoim portfelu. Jeśli nie, to zobacz, czy na koncie nie została zablokowana kwota w związku z podjęciem gotówki z bankomatu. To najczęstszy scenariusz.

W takiej sytuacji od razu dzwoń do banku i zablokuj kartę – możesz to też zrobić z poziomu systemu bankowości elektronicznej. Idź też na policję, aby zgłosić kradzież. Twoje zeznanie będzie bardzo pomocne przy składaniu reklamacji – wiele banków nawet nie podejmuje rozmowy z pechowym klientem bez zaświadczenia z policji.

Jeśli jednak karta nie zginęła, a doszło do podjęcia gotówki z bankomatu, to prawdopodobnie Twój plastik został zeskanowany. To znana metoda przestępców. Procedura jest wówczas identyczna – blokujesz kartę, idziesz na policję i składasz reklamację w banku.

Jeśli pieniądze zniknęły z konta bez udziału karty bankomatowej, to prawdopodobnie ktoś włamał się do Twojego komputera i na konto. To ogromne zagrożenie, na które niestety wpływ mamy sami – pozwalając sobie na nieostrożne logowanie się do konta, ustalając bardzo łatwe hasła czy zapisując je na pulpicie komputera.

W takiej sytuacji obowiązuje identyczna procedura, jak przy karcie bankomatowej.

Ostatnią możliwością jest zwykła pomyłka. W banku mogło dojść do jakiejś awarii. To najlepszy scenariusz, bo po usunięciu usterki bank sam skontaktuje się z Tobą i szybko zwróci pieniądze.

Jak złożyć reklamację?

Po ustaleniu, co tak naprawdę się stało, przychodzi czas na złożenie reklamacji w banku. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • Bezpośrednio w najbliższej placówce banku
  • Telefonicznie
  • Elektronicznie
  • Listownie

Polecamy pierwsze rozwiązanie, bo daje pewność, że reklamacja zostanie złożona prawidłowo.

Formularz reklamacyjny jest dość obszerny. Musisz dokładnie opisać okoliczności, w jakich doszło do zniknięcia pieniędzy. W większości przypadków konieczne jest zaświadczenie o zgłoszeniu kradzieży na policji.

Pamiętaj!

Na złożenie reklamacji masz maksymalnie 180 dni.

Ile czasu ma bank na rozpatrzenie reklamacji?

 To zależy od regulaminu banku. Warto jednak pamiętać o uniwersalnych przepisach:

  • Bank ma obowiązek odpowiedzieć na pismo reklamacyjne w ciągu 30 dni
  • W wyjątkowych sytuacjach termin ten może się wydłużyć do 60 dni, ale bank musi podać przyczynę opóźnienia
  • Jeśli bank nie udzieli odpowiedzi na piśmie w ciągu 60 dni, reklamację uznaje się za przyjętą

Pamiętaj!

Reklamacja będzie rozpatrywana dopiero po zaksięgowaniu zablokowanej kwoty.

Co, jeśli bank odrzuci reklamację?

W takiej sytuacji koniecznie złóż odwołanie. Pamiętaj, że w banku pracują ludzie i mogą oni popełniać błędy. Coś, czego nie zauważył pracownik A, może zauważyć pracownik B. Odwołania składaj do skutku, aż w końcu bank uzna reklamację.

Pamiętaj!

Skorzystanie z procedury chargeback jest bezpłatne.

Istnienie procedury chargeback to kolejny dowód na to, że najbezpieczniej jest dokonywać transakcji bezgotówkowych. Płacąc kartą za zakupy i usługi, także w Internecie, zabezpieczasz się przed nieuczciwymi sprzedawcami. Odzyskanie pieniędzy przesłanych w formie przelewu czy przekazu pocztowego jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne.

Pamiętaj!

W wyjątkowych sytuacjach posiłkuj się pomocą Rzecznika Praw Konsumentów. Jeśli możesz sobie na to pozwolić – wynajmij prawnika.

Bankowa praktyka pokazuje, że większość reklamacji składanych przez klientów ma uzasadnienie. Wówczas pieniądze są zwracane. Najczęściej klienci wykorzystują procedurę chargeback, która jednak ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji dokonania płatności kartą lub nieudanego pobrania gotówki z bankomatu.

Jak widzisz nie trzeba od razu wpadać w panikę. Jeśli z Twojego konta zniknęły pieniądze, najpierw ustal, dlaczego do tego doszło, a później spokojnie złóż reklamację. Najważniejsze jest jednak to, aby w przyszłości unikać niebezpiecznych sytuacji i zminimalizować ryzyko utraty środków. Pilnuj karty płatniczej, nie podawaj nikomu danych do logowania i zabezpiecz komputer dobrym programem antywirusowym.

bądź na bieżąco.

Dodaj komentarz

Niezwykła okazja - domena LOKATY.PL jest na sprzedaż! Wyślij swoją ofertę na kontakt@lokaty.pl

email marketing powered by FreshMail
 

email marketing powered by FreshMail
 

email marketing powered by FreshMail
 

Send this to friend