Polubiliśmy robienie zakupów w Internecie. Tak przynajmniej wynika z ostatnich badań Eurostatu. Ośrodek sprawdził, jak do e-zakupów podchodzą mieszkańcy poszczególnych krajów w Europie. Okazuje się, że w sieci kupuje już 42% polskich użytkowników Internetu.
Ten wynik nie oszałamia, szczególnie na tle innych krajów. Średnia dla całej Unii Europejskiej wynosi bowiem 54%. Polska jest jednak europejskim liderem pod względem przyrostu e-konsumentów. W stosunku do roku 2015 przybyło ich o 7% – to największa dynamika w historii. Wcześniej udział osób robiących zakupy w sieci rósł średnio o 1-2% rocznie.
Dlaczego kupujemy w Internecie? Polacy najczęściej wskazują na wygodę, szeroki wybór produktów i lepsze ceny niż w sklepach stacjonarnych. Duży wpływ ma na to także fakt, że coraz więcej tradycyjnych sprzedawców decyduje się na uruchomienie sprzedaży online. Spadają koszty dostawy, a do tego dochodzą bardzo korzystne prawa konsumenckie ? m.in. osoby kupujące przez Internet mają możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny.
Wszystko to wpływa na bardzo dynamiczny rozwój polskiego sektora e-handlu. Szacuje się, że w 2017 roku wartość tego rynku przekroczy 40 miliardów złotych, co byłoby najlepszym wynikiem w historii. Obecnie w polskiej sieci działa około 20 tysięcy e-sklepów. Przeciętna osoba robiąca zakupy w Internecie przeznacza na nie 80 złotych miesięcznie.