Procedura chargeback – na czym to polega i w jaki sposób chroni Twoje pieniądze?

Zwykła sytuacja, która może zdarzyć się każdemu. Kupujesz coś w sieci, płacisz za to, ale nie otrzymujesz przesyłki. Sprzedawca nie odpowiada na maile, nie odbiera telefonu, rozpłynął się. Co teraz? To zależy, w jaki sposób została dokonana płatność. Jeśli kartą płatniczą, to spokojnie – Twoje pieniądze są chronione przez bank, a dokładnie przez procedurę chargeback. Na czym to polega? Dowiesz się z naszego artykułu.

Czym jest procedura chargeback?

Chargeback to w nomenklaturze bankowej obciążenie zwrotne. Polega to na tym, że bank po złożeniu reklamacji przez klienta może obciążyć konto odbiorcy. W efekcie zwraca wydaną kwotę pechowcowi, a sam później dochodzi zwrotu od banku, w którym nierzetelny sprzedawca czy usługodawca ma konto.

Pamiętaj!

Procedura chargeback obejmuje jedynie płatności dokonane przy pomocy karty płatniczej – debetowej lub kredytowej.

W momencie, gdy klient uruchamia procedurę chargeback, wystawca karty (czyli bank) blokuje wydaną kwotę i zwraca ją w całości na rachunek posiadacza. Można to nazwać zwykłą reklamacją. Klient po prostu reklamuje niewykonanie usługi i może domagać się zwrotu pieniędzy od banku, który pośredniczył w transakcji.

Czy każdy może skorzystać z procedury chargeback?

Nie każdy. Obowiązują bardzo konkretne warunki uruchomienia tej procedury. Oto najważniejsze zasady, o których musisz pamiętać:

    • Procedura chargeback chroni pieniądze wydane podczas płatności bezgotówkowych przy użyciu terminala płatniczego lub podczas płatności internetowych z użyciem kodu CVV i CVC
    • Z procedury można skorzystać także po nieudanej próbie podjęcia pieniędzy z bankomatu – reklamowanie takiej sytuacji opisaliśmy TUTAJ
    • Chargeback nie chroni pieniędzy, które wydaliśmy po podjęciu ich z bankomatu w formie gotówki
    • Obowiązuje limit czasowy na skorzystanie z procedury chargeback – banki ustalają go indywidualnie, jednak z reguły czas ten wynosi do 180 dni

Musisz koniecznie pamiętać, że procedura chargeback nie służy do odzyskiwania środków wydanych na coś, co Ci się nie spodobało. Nie może więc być tak, że np. kupujesz pralkę, a po jej dostarczeniu stwierdzasz, że właściwie to stara była lepsza i chcesz teraz dostać zwrot. To tak nie działa.

Ważne!

Z procedury można skorzystać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, gdy usługa nie została zrealizowana. Obowiązek udowodnienia tego leży po stronie posiadacza karty. Dowodem może być zeznanie na policji, korespondencja mailowa czy zeznanie świadka.

Jak przebiega składanie takiej reklamacji?

Aby uruchomić procedurę chargeback musisz skontaktować się z bankiem. Wszystko zamyka się w 4 krokach:

  1. Najpierw zbierasz wszelkie dokumenty poświadczające, że usługa nie została zrealizowana. Przydadzą się maile, faktury i różne inne dowody. Musisz precyzyjnie określić okoliczności całej sytuacji.
  2. Kontaktujesz się z bankiem, np. za pośrednictwem infolinii i informujesz o zajściu. Wyraźnie zaznaczasz, że chcesz skorzystać z procedury chargeback.
  3. Dostajesz formularz, który musisz wypełnić oraz dołączyć do niego zebrane wcześniej dowody. Wszystko odsyłasz do banku listem poleconym.
  4. Po rozpatrzeniu reklamacji bank podejmuje decyzję o tym, czy przysługuje Ci prawo do skorzystania z procedury chargeback. Jeśli tak, to w ciągu 30 dni otrzymasz zwrot pieniędzy na konto lub w formie zmniejszenia zadłużenia karty kredytowej.

Pamiętaj!

Skorzystanie z procedury chargeback jest bezpłatne.

Istnienie procedury chargeback to kolejny dowód na to, że najbezpieczniej jest dokonywać transakcji bezgotówkowych. Płacąc kartą za zakupy i usługi, także w Internecie, zabezpieczasz się przed nieuczciwymi sprzedawcami. Odzyskanie pieniędzy przesłanych w formie przelewu czy przekazu pocztowego jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne.

bądź na bieżąco.

1 komentarz

Dodaj komentarz

Niezwykła okazja - domena LOKATY.PL jest na sprzedaż! Wyślij swoją ofertę na kontakt@lokaty.pl

email marketing powered by FreshMail
 

email marketing powered by FreshMail
 

email marketing powered by FreshMail
 

Send this to friend