Taka sytuacja może przytrafić się każdemu. Gdy bankomat nie wyda pieniędzy, zaczyna się prawdziwy problem. Życie pokazuje bowiem, że udowodnienie swojej racji nie jest wcale takie proste, a to, co wydaje się być oczywiste dla Ciebie, dla banku już takie oczywiste nie będzie. Dlatego dobrze, że czytasz ten poradnik. Dowiesz się z niego, jak skutecznie złożyć reklamację w takiej sytuacji.

Poznaj swojego wroga

Bankomat jest bezmyślną maszyną zaprogramowaną na wydawanie pieniędzy do limitu znajdującego się w jego kasie. Teoretycznie mechanizm działania bankomatu jest prosty i niezawodny. W praktyce bywa inaczej.

Oto najczęstsze powody, dla których bankomat nie wydał pieniędzy:

  • Usterka mechaniczna lub elektroniczna
  • Brak połączenia z bankiem wystawcą karty
  • Trzykrotne błędne wpisanie kodu PIN do karty
  • Uszkodzona klawiatura
  • Uszkodzona lub brudna karta bankomatowa
[ult_content_box box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” el_class=”lokaty-infobox” hover_box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” margin=”margin-bottom:30px;”]

Ważne!

Bankomat często informuje klienta o jakiejś usterce. Błąd jest wyświetlany na ekranie. Dlatego zawsze przed włożeniem karty do czytnika sprawdź, czy maszyna jest sprawna.

[/ult_content_box]

Brak połączenia z bankiem to zwykle efekt problemu z siecią. W takiej sytuacji bankomat poinformuje o braku możliwości nawiązania połączenia ? nie podejmuj kolejnej próby, bo może się to skończyć utratą karty. Najczęściej w takiej sytuacji bankomat oddaje plastik i nie dochodzi do zablokowania żadnej kwoty.

Co do uszkodzeń klawiatury. Rutynowym działaniem każdej osoby korzystającej z bankomatu powinno być wcześniejsze sprawdzenie stanu klawiatury. Nie chodzi tylko o ryzyko niewypłacenia pieniędzy, ale też przechwycenia danych karty i numeru PIN przez złodziei stosujących różne nakładki. Uważaj na to.

Uszkodzona lub brudna karta to także częsty powód niewypłacenia pieniędzy. Z reguły jednak kończy się to tym, że karta zostaje zablokowana lub odrzucona ? rzadko dochodzi natomiast do zablokowania środków na koncie.

Bankomat nie wydał pieniędzy ? co robić?

Zacznij od telefonu na infolinię ? numer musi być podany na bankomacie. Pamiętaj, że stroną w postępowaniu zawsze jest właściciel bankomatu, a nie bank ? jeśli więc maszyna należy np. do Euronetu, to z nim będziesz walczyć o odzyskanie pieniędzy.

Po zgłoszeniu awarii wracaj do domu i sprawdź, czy kwota została zablokowana na koncie. Zdarza się, że strach ma wielkie oczy i nic wielkiego się nie stało. Jeśli jednak pieniądze zostały zablokowane, to czeka Cię złożenie reklamacji. Znów ? musisz ustalić, do kogo należy bankomat. Jeśli do Twojego banku, to od razu dzwoń do niego i poproś o przesłanie formularza reklamacji. Jeśli do innej firmy, to musisz kontaktować się z nią.

[ult_content_box box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” el_class=”lokaty-infobox” hover_box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” margin=”margin-bottom:30px;”]

Pamiętaj!

Reklamację zawsze składaj na piśmie, aby mieć dowód.

[/ult_content_box]

Często się zdarza, że właściciel bankomatu jest świadom awarii i nie robi żadnego problemu ze zwrotem środków. Jeśli bankomat należał do Twojego banku, to środki mogą zostać odblokowane nawet następnego dnia.

[ult_content_box box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” el_class=”lokaty-infobox” hover_box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” margin=”margin-bottom:30px;”]

Ważne!

Aby przyspieszyć całą procedurę możesz uruchomić usługę chargeback. Musisz jednak udowodnić, że pieniądze rzeczywiście nie zostały Ci wypłacone.

[/ult_content_box]

Warunkiem skutecznej walki o odzyskanie niewypłaconych pieniędzy jest udowodnienie, że faktycznie doszło do awarii. Co będzie pomocne? Na pewno zapis z monitoringu ? każdy bankomat jest wyposażony w kamerę. Wystarczy, że bank obejrzy film i sprawa będzie jasna.

[ult_content_box box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” el_class=”lokaty-infobox” hover_box_shadow=”horizontal:px|vertical:px|blur:px|spread:px|color:#f7f7f7|style:none|” margin=”margin-bottom:30px;”]

Pamiętaj

Właściciel bankomatu nie chce oszukiwać klientów. Może więc łatwo sprawdzić, czy stan kasy zgadza się z liczbą i wartością przeprowadzonych danego dnia transakcji.

[/ult_content_box]

Jeśli jednak monitoring nie działał, to musisz poszukać innych dowodów. Najlepiej będzie znaleźć świadka. Pomocne może być także wezwanie policji.

Jeśli Twoja reklamacja zostanie uznana, to środki zostaną odblokowane, a w najgorszym razie zwrócone na konto w ciągu 30 dni.

Najlepiej jest oczywiście zapobiegać takim sytuacjom. Kieruj się zasadami, o których napisaliśmy w tym poradniku. Jeśli masz starą kartę, poproś bank o jej wymianę. W miarę możliwości korzystaj też z bankomatów swojego banku, najlepiej tych znajdujących się w oficjalnych placówkach bankowych.

[templatera id=”1457″]

Jeden komentarz

  • Kuba

    Mi bankomat zjadł kiedyś kartę ale na szczęście nie zablokowali mi kwoty. Zadzwoniłem do banku i po prostu przysłali mi nową kartę. Powiedzieli, że tamtą właściciel bankomatu zniszczy i odeśle do banku 😉 Więc różne są przypadki..

Dodaj komentarz

Niezwykła okazja - domena LOKATY.PL jest na sprzedaż! Kliknij tutaj
Send this to a friend