Jaki bank wybrać? Czym się kierować? Na co uważać? Poradnik Lokaty.pl!

Wybór banku to bardzo ważna decyzja, przed którą prędzej czy później stanie każdy z nas. W końcu gdzieś trzeba trzymać swoje oszczędności (a lepiej nie robić tego w skarpecie czy pod materacem) i otrzymywać pensję czy inne wpływy. Na polskim rynku działa kilkadziesiąt banków komercyjnych i kilkaset spółdzielczych. Ich oferty często bardzo się różnią, dlatego wybór na chybił-trafił nie jest zbyt rozsądny. W tym poradniku podpowiemy Ci, jaki bank wybrać, aby przynajmniej przez dłuższy czas nie mieć z nim żadnych problemów.

Podstawowe pytanie – jakie usługi są Ci potrzebne?

Oczywiście zupełnie inne kryteria weźmie pod uwagę osoba, która wybiera bank do prowadzenia konta osobistego czy oszczędnościowego, inne klient zainteresowany założeniem lokaty, jeszcze inne ktoś, kto chce mieć kartę kredytową czy wziąć kredyt hipoteczny. Takie produkty można podzielić na 2 podstawowe grupy:

  • Usługi, za które chcemy płacić jak najmniej lub wcale
  • Usługi, które mają nam przynieść jak największe profity

W pierwszej grupie są wszelkie produkty rozliczeniowe i kredytowe, czyli przede wszystkim konto osobiste, karta kredytowa i oczywiście kredyt. W drugiej natomiast znajdują się produkty oszczędnościowe – konto oszczędnościowe i lokata.

Wybór konkretnego banku powinien więc być uzależniony od kosztu obsługi oraz przewidywanego zysku, jaki oferuje dany produkt. Ofert jest na tyle dużo, że ich jednorazowe porównanie przeciętnemu człowiekowi zajęłoby mnóstwo czasu. Dlatego właśnie powstają rankingi – np. najlepszych lokat czy kont oszczędnościowych.

Pamiętaj!

Oferty bankowe różnią się nie tylko na poziomie produktów dla klientów indywidualnych, ale także firmowych. Jeśli więc prowadzisz działalność gospodarczą, to oferty dla osób prywatnych mogą mieć się nijak do tych dla przedsiębiorców.

Sprawdź politykę banku

Trzeba pogodzić się z tym, że żaden bank nie jest instytucją charytatywną, a głównym celem bankowców jest zarabianie pieniędzy, również na klientach. Dlatego właśnie nie ma możliwości wskazania „najtańszego” banku.

Ważne jest zatem znalezienie jakiegoś wyznacznika jakości banku. Może nim być analiza historycznych ruchów danej placówki w zakresie wprowadzania i zmiany opłat. Większość banków na swoich stronach internetowych publikuje archiwalne Tabele Opłat i Prowizji. Wystarczy je przejrzeć, aby przekonać się, czy bank, którego oferta nas interesuje, nie ma w zwyczaju częstego zmieniania (podnoszenia) płatności za poszczególne usługi.

Bankowa reputacja

Banki wciąż są uważane za instytucje zaufania publicznego, choć to się coraz częściej zmienia, szczególnie po fali kryzysu finansowego częściowo spowodowanego właśnie przez zachłannych bankowców. Mimo to nadal większość Polaków nie wyobraża sobie trzymania swoich oszczędności poza bankiem. Myśląc o kredycie czy pożyczce także pierwsze kroki kierujemy właśnie do doradcy bankowego.

Mimo to niektóre banki w przeszłości mocno nadwyrężyły swój wizerunek prowadząc nieprzyjazną politykę wobec klientów. Warto to sprawdzić wertując fora dyskusyjne. Można na nich znaleźć mnóstwo opinii na temat jakości obsługi, podejścia do konkretnych problemów czy zachowania banku w kryzysowej dla klienta sytuacji.

Rada!

Szczególnie dobrym pomysłem będzie śledzenie facebookowych profili konkretnych banków – reakcje pracownika opiekującego się profilem pozwolą wysunąć daleko idące wnioski na temat podejścia do klienta. Warto sprawdzić, czy bank odpowiada na pytania, stara się pomóc osobom zgłaszającym jakiś problem itd.

Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć o najważniejszej kwestii: nie ma banku idealnego. Bank A może mieć świetną ofertę kont osobistych, ale fatalne produkty oszczędnościowe. Bank B może wyróżniać się nowoczesnością, ale kazać sobie za to słono płacić. Dlatego prawidłowy wybór jest zawsze uzależniony od własnych potrzeb oraz aktualnej oferty rynkowej.

Na szczęście popełnienie błędu w dzisiejszych czasach nie niesie ze sobą poważnych konsekwencji – rozwiązanie umowy z bankiem jest dość łatwe, szczególnie z pomocą… drugiego banku. Więcej o tym przeczytasz w naszym poradniku.

bądź na bieżąco.

Dodaj komentarz

email marketing powered by FreshMail
 

email marketing powered by FreshMail
 

email marketing powered by FreshMail
 

Send this to friend